hbjhbkh

Juste ja, tänkte att jag kan göra ett litet Trollhätte-lexikon för er som inte förstår mitt språk ;-)

Gött - härligt, bra
Tyken - bitchig, kaxig (går egentligen inte att ersätta med något annat ord)
Tjomme - idiot, stolle
Sköjja göjja möjja - skoja
Fjös - det kvinnliga könsorganet
Feask - fisk
Kôrka - kyrka
Tôjs - godis (inte jättevanligt ord)
Sketlega - tror att det betyder bajskorv men det kan användas som ett annat ord för skitunge
Vennögd - skelögd
Glasôga - glasögon
E' finger - ett finger
Gögga mögga/ göja möja/ göra möra - (uttalas med "g" inte "j") beskrivning av ex. mat, när det är jävligt misslyckat
Vöttö - vet du (förtydligar för en själv att motparten förstått vad man menat)
Dase - det manliga könsorganet
Rövhöl - bakdelen
Means (med extra betoning på e:t) - indianer i vassen
Sôpplety - ungefär samma som gögga mögga, fast något mer flytande i koncistensen
Gôra/ sôrja - gegga
Häm - hem
Tjôta - tjatig/jobbig kärring (kan aven användas mot en man)
Brähög - vad som helst som inkluderar träbitar i princip
Att götta sig - ha det trevligt
Drivern' - något som Håkan Jonsson säger och som förmodligen har något med bilar att göra.

Så, här var ett litet utdrag i alla fall. Sandra och Erika: skriv om det är något som behöver läggas till.

Kommentarer
Postat av: Sandra aka Hackspätten

Sôpplety: gegga, geggamoja

gôra/sôrja: gegga

häm: hem

tjôta: tjatig/jobbig kärrig (kan också användas mot en man)

brähög: vad som helst som inkluderar träbitar i princip.

att 'götta sig': ha det trevligt



Sen är det något pappa brukar säga som jag inte kommer ihåg nu, amanda vet du vilket ord jag menar??? Hjärnsläpp!!! BAAH :D:D:D:D Väntar på min krönika/djupa text :D:D:DD:D:D:D:D:D

2009-04-27 @ 16:52:30
Postat av: sandra

dase: det manliga könsorganet

rövhöl: bakdelen

means: (med extra betong på e:t) veckan i månaden när det springer indianer i vassen utanför lingonskogen på amanas fjööös.

2009-04-27 @ 16:54:17
Postat av: Hackspätten

Gögga mögga/göja möja/ göra möra (göra uttalas med G inte J): beskrivning av exempelvis mat (när det, utseendemässigt, är jävligt misslyckat)

-Amanda, vi har många ord för göjamöja å så :D hehe =d=D=D

vöttö: vet du (förtydligar för en själv att motparten förstått vad man sagt)



2009-04-27 @ 17:19:56
Postat av: sandrej

vennögd- skelögd

glasôga: glasögon

e' finger - ett finger

2009-04-27 @ 17:25:25
Postat av: rederej sandre rederej

HAHA; DEN SISTA VAR KLOCKREN :D:D:D:D

2009-04-27 @ 20:56:25
Postat av: erika

HAHAHAHA!!!! jag tor jag döör:D sitter här och skrattar i min ensamhet!! klockrent

2009-04-29 @ 07:49:09
URL: http://similarsis.blogg.se/
Postat av: erika

Haar = hår

2009-04-29 @ 07:51:23
URL: http://similarsis.blogg.se/
Postat av: erika

kaar/kaar-a-kaar = karl, man

2009-04-29 @ 07:51:58
URL: http://similarsis.blogg.se/
Postat av: Oskar Creutz

Jag vill bara påpeka till alla som läser bloggen (4 st) att detta är det "trollhättemål" som talas i ANdas kretsar...

2009-04-29 @ 23:18:01
Postat av: pernillagustavfsson.blogg.se

GRATTIS PÅ FÖDELSEDAGEN AMANDA :D

2009-05-01 @ 09:20:03
Postat av: Sandra jonsson

Haha, roooli kommentaaar fraaa osKar :D Jag skirvertill några fler ord här nu:

LÖÖÖEN - Luddig

SAAAAS - Sås

2009-05-04 @ 14:38:09
Postat av: Sandra jonsson

Sikken - Vilken

2009-05-04 @ 14:40:08
URL: http://metrobloggen.se/sando
Postat av: Sandra jonsssons

La - Väl

2009-05-04 @ 14:43:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0